Tuesday, November 11, 2008

Palestin Fi Qulubina Abadan Abada





Bismillahrirrahmanirrahim...

Assalammualaikum warahmatullah...

Mm, base on tajuk kt atas.. Ana kt snih, masih lg terasa nk memperingatkan, tp, kali nih..Insya Allah tentang.. "Palestin" or "Palestine"..

Okeyh,, sblum tuh, ana nk tanye, sape kt snih dr start je cuti sekolah, smpai skrg, die ade teringat atau doakan untuk saudara saudari seIslam dkat Palestin sana? Ade xantara kita yg terfikir mcm mne keadaan mereka yg terkepong di tgh2 negara Palestin yg skrg ni, kebuluran, kelaparan, kehausan, dan hanya mengharap pertolongan dr Allah dan juga antum n antunna? sape2..? hurm, biar hati masing2 yg menjawab.. Ana harap xade yg lupa.. :)



(waa~ semangat kan mujahid2 cilik kite nih berjihad..)


Mmm,, ingat lg x knape semua manusia di atas muka bumi nih, berebut2 nk dapatkan bumi Palestin lagi2 Umat Islam? Bagi pelajar alamin, minggu Al-Quds hari tu kite telah diberitahu.. cepat2, sape ingat..?


Ha.. meh2 kita ingat balik.. Yg pertama., palestin nih merupakan bumi yang SUCI, "sbb ape..?" sebab di dalamnya terdapat Masjid Al-Aqsa.. "Eyh, tp kan, negara lain yg dijajah pun ade masjid.. knp masjid ni penting?" haa.. sbbnye, Masjid nih menjadi qiblat yg pertama bagi umat Islam, ia juga merupakan masjid ketiga terSUCI.. dan, "Barangsiapa yang bersolat dimasjid ni, akan mendapat pahala sebanyak 500 kali ganda".. waa~ Best kan? ok2, yg kedua.. Di Palestin jugaklah perjalanan malam Nabi Muhammad SAW "Sallallahualaihiwassalam" dgn penuh keajaiban naik kelangit.. "ape tu perjalanan malam?" hum,, tulah die Isra' Mi'raj.. Ingat lg kisahnya..? Yang ketiga, dalam Al-Quran ade menyatakan, ramai nabi2 kita lahir di Palestin, dalam lebih kurang 50 orang kesemuanya.. Ok, yang keempat pula, btpa untungnya org yg tinggal kt Palestin ialah diibaratkan seperti orang yang berjihad kerana Allah.. wuush! Untungkan..? n yang kelima, bumi ni juga dianggap sbgi pusat untuk umat2 yang sntiasa teguh menegakkan hak dan kebenaran Islam hingga Hari Kiamat... mm, sungguh Istimewa Tanah Suci Palestin ni.. :)

Hurm,, skrg kite fikir pula, bgmna keadaan Palestin kini dijajah oleh pihak zionis atau lbih dikenali sbgai kaum yahudi yg smmgnya musuh kita bg umat Islam.. rase geram x bile mereka jajah negara Islam..? Negara yg merupakan milik kita? Geram kan? mm, Alhamdulillah, pembaca nih semua mmg memahami... :)

So,, mcm mne kita nk bantu..?


Surely semua org terasa nk membantukan? waa~ ana rase dah banyak jenis macam cara yg boleh antum n antunna guna untuk membantu,.. Ingat, membantu sudara seislam yang berada dalam kesusahan adalah Fardu Kifayah..~

Ok, ana terasa la nk share mcm mne cara yg mudah nk menolong n membantu ni..

1) DOA.. Mayb, antum n antunna dah tahu yg ni, tp, ana nk peringatkan lagi.. Doa ni merupakan senjata seorg mukmin.. Banyakkanlah berdoa untuk mereka di sana, lg2 mse cuti ni, bnyk masa terluang kn.. n kalau boleh Doa tu biar bersungguh2, minta btul2, smpai kluar air mata lg bgus..

2) Sedekahkan ayat2 suci Al-Quran untuk mereka.. Seelok2nya Surah Yaasiin.. Sebelum baca tu, niat sungguh2, kayh..

3) Sumbangan Kewangan.. Bagi pelajar Alamin, ingat lg x Tabung Palestin yg slalu disebarkan oleh pihak Andalus..? ha.. Mulai tahun baru 2009,, jadikanlah habit kita semua untuk sntiasa mengunjungi pejabat sekolah, bukan sbb jumpa cikgu disiplin, tp, dengan hati yg penuh ikhlas, ramai2lah kita semua sumbangkan duit dan wang kpd mereka yg sentiasa menunggu pertolongan dr kita.. Ingat, bak kata Ust Uthman, "Tillan Tillan Jablan" sikit2 lama2 jadi bukit.. huhuhu~

Mmm,, nilah rsenya cara2 yg ana buat sejak dr f1.. Mayb, nmpak mcm skit, tp, Bayangkanlah kalau kita ramai2 yg amalkan.. Barulah nmpak kesungguhan kita dlm membantu mereka.. dan Barulah nampak semangatnye Umat Islam nih dlm mndapatkn kmbali tanah Suci Palestin ni..

,,.. Palestin Fi Qulubina Abadan Abada..,,!~


(mm,, comel.. tambah lg dgn semangat berjihad die..)



(JIHAD Jalan Hidup Kami, SYAHID Cita Kami Tertinggi)


~SALAM~

7 comments:

LURHAF said...

salam,., waa~~!! akhirnye post tazkirah kedua,., owh, minat menulis tazkirah rupenye,., bgus2,., troslah penuhkan post nie ngan tazkirah bermanfaat,.,

"palestin fi qulubina abdan abada" insyaallah,.,

~salam,.,

Anonymous said...

troslah penuhkan *blog nie ngan tazkirah bermanfaat,., lalala

**Nurfatmah Nabilah** said...

salam..
owh, thanks2.. mm, klu ade nk tambah ape2, sila2lah ye...

nway, "palestin fi qulubina abadan abada"...

salam... :)

monyah said...

nk tambah!!2
hmm..
erm..
ha..!

TAKBIR.!!!

**Nurfatmah Nabilah** said...

hehe..

waaa~!! tambahan sebanyak 5 huruf!

tima kaseyh,,

ALLAHU AKBAR!!!~

little hafiz.... said...

salam...
btol2...
tazkirah yg mmg mantap...
insan yg lemah ini hanya blh mendah tgn memohon agar seluruh saudaraku di palestin dpt menahan bumi al-aqsa dr tentera rejim zionis....

takbir!!!!!!!!!!

**Nurfatmah Nabilah** said...

ALLAHU AKBAR!!