Sunday, December 21, 2008

~Ummi.. Abi..~

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum..

Sebelum ana mulakan,.. Bacalah kisah di bawah ni dulu.. :)

Dialog 1, suatu hari.. (prbualan dlm telefon bimbit, ibu dgn anak)
Ibu : Fulan, baliklah rumah.. Mak rindu dengan anak mak..
Fulan : Ala.. Mak, fulan ade banyak sangat2 kerja ni.. nantila, kalau fulan free nanti fulan jengukla mak.. Mak sabarlah sikit, kerja fulan ni bukan senang..
Ibu : Mm, dah lama sangat mak tunggu.. Smpai skrg, kerja Fulan pun makin bertambah, kalau mcm tulah, bila fulan nak balik? Lagipun mak rse nak buat kenduri lah, dah lme xjemput jiran2 makan..
Fulan : Err.. Mak nk buat kenduri? Tapikan mak.. Fulan mmg busy ssgt ni.. Lain kali yer mak.. Assalammualaikum..

Dialog 2, hari yg sama, (prbualan dlm telefon bimbit, jiran kpd ibu dgn anak td)
Jiran Ibu : Assalam.. ni Fulan yer?
Fulan : Wassalam, yer, saya.. Ni sape?
Jiran Ibu : Mmm, makcik mintak Fulan bersaba' na.. Makcik ni, jiran ibu kamu.. td makcik g pasa' sat, nak balik tuh, lalu depan rumah ibu kamu.. Kesian makcik tgk, rumah dahla papan, bumbung berlubang2, buruk sangat dah.. Tgh duk pikia' lama,.. ingat nak bglah sikit kuih makcik beli td.. Tiba'-tiba.. aahh.. Baliklah nak.. Mak kamu dah meninggal.. ~smbil menangis
Fulan : Astaghfirullah...........
Di rumah ibu.. Fulan teringat akan keinginan ibunya untuk mengadakan kenduri.. ' Ya Allah, menyesalnya aku.. Banyak dosa aku pd ibu..'
......................................................................................


Ok2, dah habis kisahnya.. ha.. ape rsenyer antum n antunna dapat yer dr kisah nie? Ana rse mesti ade yg cakap..
*Ya Allah,, sedihnya... sayu bile baca..
*Ish.. kejam btul Fulan tuh..
*Sesal dahulu pendapatan... Sesal kemudian?? XBERGUNA..
Baguslah bg yg mendapat kesedaran.. Rasa sedih bila xhormat dan xsempat minta maaf pd ibubapa apabila mereka telah pergi.. Tapi, ingat.. jangan rase shj, jadikan ia sbgai pengajaran dan amalkan dalam kehidupan..

*Hormati Ibu dan Ayah
*Taati dan patuh apa yang mereka suruh..
(slagi xbercanggah dgn hukum syara')
*Tolong-menolong
*Sayangi mereka
*Utamakan mereka*
*Memahami situasi dan keadaan mereka
*Ucapkan terima kasih.. jika ayah atau ibu memberi sesuatu..
*Meminta maaf jika ade kesilapan atau kesalahan..
*Cium mereka setiap hari..
-sebelum pergi dan balik sekolah, sebelum masuk tidur..-
*Sentiasa mendoakan mereka..
~Doa anak yg soleh akan mengiringi ibubapa apabila mereka pergi..

wwuuu~~ banyak.. tp senang sgt nak follow, percayalah.. :) Alhamdulillah, ana suka sgt bila bersama adik-beradik yg menghargai susah payah ummi n abah.. ceria..
Abi : Jom~! sape nk pgi main bowling..? Jom2.. abah bawak..
Kami : Nak~! (hehe, nak aje..)
Abi : Cepat siap2..
Kami : Yaey~! (ape lg..)
Setelah main bowling.. balik dr Flamingo.. (dalam kereta)
Kami : Terima kasih, abah~! sbb belanja kitorg main bowling.. :) -ucap sama2, kuat2.. manja2 skit..heh
Abah : Cakap, ALHAMDULILLAH.. Allah bg nikmat, doa2 agar kita semua di murahkan rezeki.. Ameen..
Kami : Alhamdulillah.. Ameen.. Kitorg basuhkan kereta lah, sbb abah dah belanja..
Abah : ~ :D
Maka, kami pun basuhla semua kereta abah n ummi.. :D
..............................................................................
*Utamakan Ibubapa*

Ana ada dgr satu statement oleh org yg berpasang2an dgn bukan mahram ni..
"Kalau ana tak c**p** dgn die, nanti sape nk jaga ana? Kalau si die ada, die boleh jaga, so,.. ana akan di lindungilah" :P Joke~!!!!

Jika dah terketawa bila baca, lagilah sakit perut bila dengar.. hahaha..
Dah2, cuba sama2 kita fikir.. Dari dlm kandungan seorg ibu, kemudian bayi, kita lahir, chumeyh2, tiut2.. sehinggalah skrg kita dewasa, dah besar, matang, mampu untuk berdikari, mampu untuk membaca post ni, hehe.. :) Siapakah yang menjaga kita? membelai kita dr dulu hingga skrg? mencurahkan segala kasih dan sayang kpd kita? Siapakah yang menanggung makan dan minum kita? Siapakah yang susah payah carikan tempat tinggal yg selesa untuk kita? Siapakah yg menghantar dan membiayai sekolah kita?

MAK AYAH :: UMMI ABI :: MUMMY DADDY ::

Bagi ana.. tanpa ummi n abah, mungkin ana xkan dapat hidup selesa, ana xberpeluang untuk ke sekolah, ana rse x dilindungi, dan xdpt merasai nikmat kasih dan sayang seorg ayah dan seorg ibu~!! Nauzubillah.. Ya Allah.. Engkau sahajalah tempat aku bergantung, mengadu merasai kasih sayang dan meminta pertolongan.. So, benarkah 'statement' yg diberikan oleh org yg berpasang2an td?? haha, sah2.. salah.. :D Jadi,, hargailah jasa ibubapa kita..

'Ummi, ummilah ummi ana di dunia dan di akhirat..'
'Abah, abah lah abah ana di dunia dan di akhirat.. '
.:: Diri anda.. Anda tentukan .::.


Assalamualaikum..

10 comments:

lurhaf said...

'Ummi, ummilah ummi ana di dunia dan di akhirat..'

'Abah, abah lah abah ana di dunia dan di akhirat.. '

.:: Diri anda.. Anda tentukan .::

bg ana plak,.,

ummie, kasih ummie membawa ke syurga,.,
abi,., kasih abi membawa redha illahi,., ^_^

p/s: rajin2 lah yer update,., tulis tuh biar slalu,., ^_^

~salam

Xellos said...

........
nk ckp ckp la depan ummie ngan abah kamu yek lurhaf...haha..wat pe ckp kat sini...diorang bukan bace pon...xD

kk..pape pon mak ayah x de pengganti..

p/s:bersyukur dengan ape yg ade

nf nabilah said...

salam..

lurhaf : btul3.. ohh, rajin2 update yer, Insya Allah.. thanks komen.. :]

suhail : wa~! xpelah suhail, ana baca kan.. lgpun btul ape yg dikatakan.. hehe, yerp.. bersyukur dgn apa yang ada.. Alhamdulillah.. :)

salam~

xfloze said...

huuhh..
ibu n ayh tiada pnggnti, tp kjayaan dpt dicari?? hahah.. 100% correct!! insyaallah.. kta x tgolong dlm klgn org2 y sbgini... amiin..!!!

hasifzizan said...

ummi!!!! i luv u so much b'coz u are d apple of my heart!!!
Abi!!! u help me a lot n teach me the pain in the world...

luv u alll

BANYAK UMMI N ABI ANA TAU....
kat perlis ade 1, kat sibu serawak ade 1, kat selangor ade 3!!!!

nurfatmah nabilah kamarulzaman said...

xfloze : yerp, btul3.. Ameen.. terima kasih, coz sudi ziarah n komen.. ;)

abg hasif : haha, tulah.. mesti best kan dpt rse bnyk ummi n abah.. keluarga bahagia.. :) thanks yer comment..

salam..

MiZuHaShI kUnIUmI.. said...

salam to fatmah.. hurm.. mmg x leh bayang kalu ditakdirkan ibu n ayah kita pergi.. dgn spe kita nk mengadu.. msm mne kita nk berdiri atas bumi ini?? ya allah.. x leh bayang.. apa pun.. mmg byk pengorabanan ibu n ayah terhadap diri kita.. namun, adakah kita sendiri yg dpt merasakan pengorbanan tersebut.. kita blh balas dgn menjadi anak yg soleh.. n sentiasa lah kita berdoa agar kita dpt memeasuki syurga bersama2 ngan mereka.. ameen~!!

nurfatmah nabilah kamarulzaman said...

Ameen..

mmm.. btul tuh muaz.. ana pnah dgr jugak, 'apa yg seseorg anak tuh buat pd ibubapanya akan diikuti sama dgn anak kpd anak tuh buat pd ibubapanya'.. (mak ayah borek, anak rintik) so..jd lah anak yg soleh n solehah dan taat pd ibubapa.. hehe..

thanks yer comment.. salam~~

xfloze said...

basuh "sume" kete abah n umi?? msti byk kete kat umah nieh...

nurfatmah nabilah kamarulzaman said...

haha... :D