Sunday, February 22, 2009

! Hal Nahnu Musta'iddun? !

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum Warahmatullah..

Usrati,,
Hidayah : Cg, td ana jumpa surat khabar ni.. Hari ni kita bincang pasal isu semasa boleh? Ni ade tajuk "Berani bercouple depan masjid".. ish3..
Cg Liyana : Humm, ok.. boleh.. jom kita baca..
Kami : Cg, knapelah dorg xrase malu nk buat bnde2 mcm tuh? xade manfaat punya..
Cg : Itulah, pernah x antunna rase nak bimbing seseorang yg termasuk dalam golongan2 mcm ni? Kalau antunna jalan2 mana2, terserempak dgn orang2 yg mcm ni., ape antunna nak buat?
Ana : Ooh, pernah2.. kalau boleh, kita ajak dorg kahwin terus~! hehe..
Cg : haha,.. Kalaulah dorg diberi peluang untuk kahwin.. rasenya, dorg nak x?
Lain : Mm, xkan2.. ~~
Cg : Haa.. ape2pun, berdasarkan hadith, kalau kita nampak sesuatu kemungkaran itu, mulanya kita kne cegah dgn tangan, kalau xmampu, kita cegah dengan lidah, kalau xmampu juga kita cegah dengan hati... Mencegah dgn hati itu adalah selemah2 iman..~


****~!! *****~!!! ****~!!!! (bunyi cermin slide surau jatuh) [serpihan kaca bersepah hingga ke hujung dewan]
Kami : Lahaulawalaquwataillabillah... (ade yg tutup mata..ade yg tergamam..)
Cg : Astaghfirullahalazim...
Humaira : Cg, nasib baik kita xduk depan tuh.. Alhamdulillah..
Cg : Ya Allah, cg teringat dlm Al-Quran ada sebut, semasa Hari Qiamat, semua manusia seolah2 xtahu dan xperasan yang hari itu Hari Qiamat.. Subhanallah..
Semua masih tergamam.. tak terkata..
Ana : Cg, kita terperangkap ni.. Cuba cg call Cg Syima.. Serpihan2 kaca ni bahaya, mesti bersihkan..
Cg : Mm, betul tu.. ~~~~
Lepastuh, kami bersihkan segala serpihan kaca dlm dewan.. sapu2.. vacuum2..
Ana : Humm, ni baru ujian kecil, mcm mne agaknya keadaan Palestine sana.. Mcm mana sukar dan seramnya Hari Qiamat kelak.. Astaghfirullah..

Bismillah..
So, apa ibrah dan mutiara2 yang tersirat dalam kejadian hari itu?
1) Dalam golongan manakah kita? Insya Allah, ana, antum n antunna kini berada di jalan yang betul.. "Man Saara 'Ala AlDarbi WaSala" .. Dan jalan yang betul itu adalah ISLAM sebenar..
2) Sudahkah kita bertaubat di atas segala kesalahan kita? Sungguh, xterhitung dosa2 yang kita lakukan..
3) Sudah cukupkah Cinta kita pada Allah S.W.T? Halang nafsu daripada perkara2 mungkar.. Cintailah 5 perkara.. ALLAH, RASULULLAH, IBUBAPA, UMMAH, dan KECEMERLANGAN dalam mendapatkn redha Allah..
4) dan yang paling penting.. Bersediakah kita untuk menghadapi sakaratul maut? Untuk meneruskan perjalanan kehidupan di akhirat sana?


"Ya Allahu Ya Ghafur, Engkau mengetahui bahawa hati kami telah berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu untuk mematuhi perintahMu, bersatu memikul beban dakwahMu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu, maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya.. Kekalkan kemesraan antara hati-hati kami akan jalanMu yang sebenar. Penuhkan hati kami dengan cahaya RabbaniMu. Lapangkanlah hati kami dengan iman dan keindahan tawakkal kepadaMu, Ya Allah.. Hidup suburkan hati-hati ini dengan ma'rifat tentangMU.. Jika kami ditakdirkan mati, Ya Allah.. maka matikanlah kami sebagai para Syuhada' dalam menjuangkan agamaMu.. Ya Allahu Ya Rahman.. perkenankanlah permintaan kami ini...." Ameen...

Ana harap, mutiara2 ini akan sentiasa kita bawa dimana kita berada dan kemana kita akan pergi..
Assalammualaikum..
Senyumlah selalu yer~~ ^_^

2 comments:

MiZuHaShI kUnIUmI.. said...

salam~~~ masyaallah... semangta btol antunna berusrah.. alhamdulillah.. antunna sumer selamat drpd kaca tuh.. ALLAH elihara antunna sumer...

btw, yg couple dpn masjid tuh... jgn igt org lain jer couple.. kadang2 rakan2 kiter yg terdekat pown sedang berada dlm maksiat.. cumer kite shj yg x sedar.. apappun, marilah kiter semua mencegah kemungkaran demi mendapat redhanya.. ameen~!!

Nur Baitil Atiq :) said...

salam:)

so manfaat.good job.btolbtolbtol.kwn yg rapat dgn ana pon ana x berani tgur dia bercouple.huhu~hmm,patutla ana ade dgr bunyi kaca pecah hari tuh..
haha~em,ckp psl isu semasa ni..hr tuh ana nyer usrah pon ade jgk bincang psl ni.tp kami bincang psl nail armstrong(btol ke eja?)tipu yg dia pegy bulan..huhu.ana x bace paper pon tp mujur ade usrah.boley tao psl isu ni jgk:)